Jakie są najczęstsze trudności dla dorosłych w nauce języka obcego od podstaw?

Nauka języków obcych dla dorosłych

Czy wiesz, że założyciel jednej z najpopularniejszych sieciowych restauracji na świecie w chwili powstania biznesu miał 65 lat? Fanom Leonarda Cohena, trudno uwierzyć, że ich idol zaczął śpiewać dopiero po trzydziestce. Przykładów ludzi, którzy rozpoczęli realizację marzeń — lub zupełnie przypadkiem zaczęli zajmować się czymś, co ukierunkowało ich dalsze życie — jest bardzo wiele. Dlaczego o tym mówimy? Bo nauka języków obcych dla dorosłych owiana jest skojarzeniami z trudnościami, związanymi z wiekiem. Ale czy słusznie? Jak to jest z nauką języka u dorosłych?

Nauka języków obcych dla dorosłych — dlaczego niezależnie od wieku warto podjąć się nauki od podstaw?

Każdy powód oraz każdy moment jest dobry, by zacząć się uczyć języka obcego. Sprzymierzeńcami każdego dorosłego ucznia są z całą pewnością mobilizujące okoliczności – planowana zmiana stanowiska pracy lub przebranżowienie, przeprowadzka czy np. nowy, anglojęzyczny członek rodziny. Jeszcze lepiej, gdy nad uczniem „ciąży” obowiązek nauki — tutaj najlepszym przykładem, choć dotyczącym dzieci i młodzieży, jest po prostu szkoła. W przypadku osób dorosłych może to być polecenie służbowe lub korzyści, wynikające z możliwości komunikacji podczas zagranicznych wakacji. Ale czy naprawdę dorośli potrzebują nad sobą istnego „bata”, by zacząć się uczyć czegoś nowego?

Choć łatwiej jest podjąć się nauki, mając ku temu wyraźny powód, dobrze jest wyznaczać sobie tego typu cele bez mobilizacji z zewnątrz. Nauka języków obcych dla dorosłych wpisuje się w idee samodoskonalenia, która powinna obowiązywać całe życie. Dlaczego? Bo prócz nowych, kolejnych kompetencji dorosły uczeń ćwiczy mózg, co pozwoli mu zachować ten organ w dobrej kondycji na lata (a to z kolei doceni, będąc seniorem). Zdobywając nowe umiejętności, wzrasta też poziom samozadowolenia i pewności siebie. A to natomiast przekłada się na każdą dziedzinę życia!

Nauka języków obcych dla dorosłych — trudności vs przeświadczenia o trudnościach

Bazując na dorobku andragogiki (pedagogiki osób dorosłych, dziedziny, która korzysta zarówno z dorobku psychologii, socjologii, jak i neurobiologii oraz wielu innych dziedzin naukowych) oraz biorąc pod uwagę sposoby przyswajania nowej wiedzy czy specyfikę mechanizmów poznawczych — sam proces uczenia się jest podobny w przypadku dzieci i dorosłych. Różnice tkwią natomiast w specyfice nauczania (którą znają kompetentni nauczyciele) oraz często również w:

  • przyzwyczajeniach aparatu mowy, co początkowo może stanowić faktyczną trudność w wymowie i akcentowaniu;
  • konsekwencjach, wynikających ze stanu zdrowia ucznia;
  • uwarunkowaniach, dyktowanych etapem życia, na którym znajduje się uczeń.

Wyżej wymienione czynniki rzeczywiście mogą mieć wpływ na naukę języka obcego (co nie znaczy, że zawsze muszą generować same trudności). Poniżej natomiast przedstawiamy takie okoliczności, które są najczęściej wymieniane przez dorosłych, jako trudności w nauce języków obcych na ich etapie życia.

1. Brak czasu, a raczej utrwalony sposób organizacji czasu

Który dorosły nie narzeka na brak czasu? Natłok codziennych obowiązków uniemożliwia podejmowanie nowych inicjatyw. Tymczasem warto przyjrzeć się swojemu harmonogramowi oraz… priorytetom. Zasada jest tutaj często prosta: “jeśli Ci na czymś zależy — znajdziesz sposób, a jeśli nie — znajdziesz wymówkę”.

2. Rutyna w sposobie działania i w myśleniu

Bagaż doświadczeń, wiedzy i nabytych przekonań kształtuje postrzeganie świata i rządzących nim prawideł. Pewnie nieraz podczas próby wytłumaczenia starszemu rozmówcy swojego stanowiska w danej sprawie, spotkałaś/spotkałeś się z murem niechęci zrozumienia. Właśnie — niechęci. Utarte schematy myślenia trudno jest przełamać. Nauka języków obcych dla dorosłych wymaga pewnej elastyczności — choćby na etapie konstruowania zdań w inny sposób. Rutyna stanowi zagrożenie dla dorosłych uczniów z jeszcze innego powodu…

3. Przekonanie o pogarszających się wraz z wiekiem możliwościach intelektualnych

Z naturą nie wygrasz? Pewnie, że nie! Bo nie musi być mowy o grze! Neurony tworzą się w mózgu całe życie! Warunkiem zachowania tego procesu na wysokim poziomie jest utrzymywanie mózgu na pełnych obrotach. Przecież pracownicy naukowi, lekarze czy specjaliści zawodów informatycznych uczą się efektywnie (nwet jeśli nieco wolniej) cały czas, nawet będąc już w wieku emerytalnym.

Ćwicz mózg poprzez uczenie się! Nauka języków obcych dla dorosłych to nie balet zawodowy! Nigdy nie jest za późno, by zacząć się uczyć!

4. Obawy, lęki, strachy

Dorosłe osoby, podejmujące się nauki języka obcego, często obawiają się oceniania. W ich głowach rodzą się wątpliwości i przeświadczenia, typu: inni kursanci będą się śmiać, gdy po raz kolejny czegoś nie zrozumiem; nauczyciel poczerwienieje ze złości, gdy znowu zapomnę słówka lub źle coś wypowiem. Jako że tego typu lęki najczęściej nie znajdują pokrycia w realnych sytuacjach — wystarczy je skonfrontować z rzeczywistością.

Zaufaj sobie… i specjalistom od efektywnego nauczania. Nauka języków obcych dla dorosłych

Dorośli stosunkowo rzadko podejmują się nauki nowych rzeczy, w tym posługiwania się językiem obcym od podstaw, jeśli nie wiąże się to z ich obowiązkami lub przymusem, narzuconym przez zaistniałą sytuację życiową. Taki stan rzeczy wynika często z braku motywacji, czasem z obawy przed porażką lub ocenianiem, ale najczęściej — z przekonania, że im się jest starszym, tym mniejsze szanse na powodzenie. Mamy nadzieję, że już wiesz, że ostatni z wymienionych powodów nie znajduje uzasadnienia w rzeczywistości (a pozostałe dwa możesz rozpracować z dobrym nauczycielem).

Specyfika nauczania osób dorosłych wymaga zastosowania dostosowanych do ich potrzeb narzędzi i metod. Niezależnie od tego, ile masz lat, czy chcesz uczyć się języka od podstaw, czy też planujesz odświeżyć swoją wiedzę — nauczyciele ze Szkoły Języków Obcych Koliber staną się Twoimi przewodnikami po świecie komunikacji w języku, który z nimi — przestanie być obcy!